Begeleid Werken en zinvolle dagbesteding in Friesland

Een doelgroep kiezen? – Blog Janny Reitsema

In het verleden heb ik bij veel zorgorganisaties gewerkt. Er waren zoveel kansen en talenten waar niets mee gedaan werd, zonde! De focus lag, vanuit mijn optiek, op de verkeerde plaats. Aan ontwikkeling en talenten werd geen aandacht besteed. Er was gebrek aan sturing, zingeving, tijd en noem maar op. Telkens weer zag ik cliënten verder in de knoop raken, en ik stond machteloos.

Dan begon het te kriebelen. We hebben het nota bene over mensen! Mensen die kansen zouden moeten krijgen maar bij wie de toekomst al is bepaald. Met de juiste ondersteuning zouden de meest ‘lastige cliënten’ (zoals dat zo mooi gezegd wordt) zich kunnen ontplooien tot fantastische individuen. Mensen die hun steentje bij zouden kunnen dragen aan de maatschappij.

Dus ben ik begonnen. Mijn eerste deelnemers waren mensen die nergens anders meer  terecht konden. Veelzijdige mensen met uiteenlopende hulpvragen. Toen De 4 Elementen langzamerhand een fysieke vorm kreeg, kon ik steeds beter mijn werkwijze en visie integreren. Op natuurlijk wijze kwam er toen een selectie in mijn deelnemers. De mensen die zich hier niet in konden vinden, kwamen als vanzelf bij een andere organisatie terecht die beter aansloot op hun hulpvraag. De mensen die over zijn gebleven hebben bijna allemaal dezelfde diagnose. Een prachtige groep mensen waar we ontzettend veel van kunnen leren.

Regelmatig kom ik in gesprek met startende ondernemers in de zorg. Veel van hen werken vanuit een prachtig doel aan hun bedrijf maar blijven twijfelen over de doelgroep. Wat als de zorg niet aansluit? Pas je dan je werkwijze aan op de mensen of switch je naar een andere doelgroep?

 

Als mensen mij vragen naar de juiste doelgroep denk ik telkens terug aan dit proces. Vaak leg ik de vraag terug: Is het echt belangrijk om te starten met een doelgroep in je achterhoofd?

 

Voor ieder mens is dit proces anders. Als het bij jou past als persoon om dit op een rij te hebben dan is het prima om hierover na te denken, maar wat ik veel belangrijker en interessanter vind is het doel achter je bedrijf. Wáárom start je in de zorg? Wat zijn je drijfveren? Vaak is dit een ideaal dat verder reikt dan het label van een cliënt of de bureaucratie in de zorg. Waar het in de kern om gaat is de mens en de kans om te groeien.

 

Dit nuchtere, waar we in Noord-Nederland zo in uitblinken, helpt om hierin knopen te hakken. Blijf niet hangen in kleinigheden maar ga aan de slag en ervaar!

 

Wanneer de doelgroep niet past wijst zich dat vanzelf. Belangrijk is dat je blijft vasthouden aan je doel. Als het dan nodig is om je bedrijfsvoering of werkwijze aan te passen, dan is dat prima, maar pas nooit je visie aan ten behoeve van bureaucratie of een doelgroep. Vasthouden aan je ideaal is vaak frustrerend, maar als je loslaat verlies je sowieso.

 

Janny Reitsema, eigenaar van De 4 Elementen, schrijft in haar blogs over haar visie op zorg, onderwijs en belangrijke onderwerpen rondom De 4 Elementen.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy